Projecte
Canvis i transformacions
Síntesi destacant l’aprenentatge que es
pretén
|
||
Els alumnes de primer cicle d’educació infantil d’una petita llar
d’infants duen a terme un seguit d’activitats des de diferents disciplines
per tal de desenvolupar les capacitats de predicció, comprovació i atenció
entre d’altres. Es reforçaran els coneixements dels conceptes igual/ diferent
i afegir/ treure mitjançant una petita Pissarra Digital Interactiva portàtil
per tal d’oferir experiències als infants per ajudar-los a adonar-se dels
canvis de tot el que ens envolta per entendre un poc més l’entorn, preveure
que passarà i actuar-hi de forma eficaç per resoldre problemes de la vida
quotidiana (comprendre el món per transformar-lo).
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
||
Experiència en ensenyament
|
2 anys
|
---
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Domini de les TIC però manca total d’equipament al centre.
|
---
|
Tipus d’escola
|
Bressol
|
|
Localització del centre
|
Baix Ebre
|
---
|
Connexió
|
No Internet
|
---
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Portats expressament per a dur a terme el projecte (demanats en préstec)
|
---
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Mitjà
|
---
|
Context de la història o cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
1r cicle d’educació infantil
|
---
|
Àrea / unitat
|
Interdisciplinari
|
Principalment lògico- matemàtic. També:
ciències naturals, psicomotricitat, música, art...
|
Fites en la història
|
||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
Activitats dissenyades amb el notebook per treballar els conceptes igual/
diferent i afegir/ treure amb una PDI portàtil (tàctil)
|
---
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Arrastrar
i encerclar els objectes que es demanen. Mostrar iniciativa per interactuar
amb la PDI intuïtivament
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Aplicació
de les TIC
|
---
|
Activitats de la història o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Notebook de la Pissarra Digital Interactiva
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Reforçar
l’aprenentatge dels conceptes de forma nova i motivadora. Fer l’aprenentatge
més significatiu
|
---
|
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Cercar les similituds i diferències entre
imatges, percebre les transformacions que sofreix un objecte en afegir un
element
|
|
Dificultats trobades
|
Mida PDI (massa petita) dificulta una bona
visió de la pantalla per part de tots els alumnes
|
---
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
La
URV em va prestar la PDI portàtil
|
---
|
Rol del professor
|
Director, proporcionar activitats estructurades, orientacions explícites
i distribuir torns per fer l’activitat a la PDI d’un en un
|
---
|
Rol de l’estudiant
|
Explorador, descobrir conceptes i relacions, construir el seu propi
aprenentatge
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Els alumnes realitzen l’activitat requerida amb molta il·lusió
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Guardar el notebook fet, anotant qui ha fet cada activitat i si ha dubtat
o tenia els conceptes clars
|
---
|
Lliçó apresa pel professor
|
Introduir
treball amb TIC més sovint a l’aula pel motivador que és per a ells.
Sorprenent destresa dels alumne en interactuar amb aquestes eines.
|
Història complerta
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Entrevistador/a: Bon dia. M’agradaria que m’expliqués una experiència que
hagi portat a terme amb els alumnes amb l’aplicació de noves tecnologies.
Mestra: Doncs
bé, justament ara fa poques setmanes vaig dur a terme un projecte de
l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en
Educació, de la llicenciatura de Psicopedagogia, que consistia en, a partir
d’una problemàtica proposada pels alumnes, dissenyar un pla que, mediat per
les TIC, ajudés els alumnes a prendre significativament sobre un tema. Els
alumnes amb els que vaig realitzar aquesta pràctica van ser els de la llar
d’infants on treballo.
Entrevistador/a: I aquest tema que vareu treballar, com va sorgir? D’una
problemàtica seva?
Mestra: No
exactament. La idea del projecte sí que sorgir arran d’una problemàtica a
classe, però el tema a treballar, va ser un poc induït. M’explico: un dia que
em vaig fer una cua al cabell, una nena em va preguntar si me l’havia tallat
o què m’havia fet que em veia diferent. Llavors, em va venir al cap que de
vegades, als nens petits els costa un poc percebre els canvis i
transformacions en els objectes, i que potser seria bona idea treballar aquest
tema per reforçar l’atenció focalitzada, la capacitat de predicció, d’observar
amb intencionalitat, els conceptes d’igual i diferent, i fins i tot conceptes
matemàtics com afegir i treure. I la presentació del tema a treballar als
alumnes, es va fer a partir d’un experiment en què es mesclaven líquids (oli,
suc, vinagre...) amb aigua i es preguntava als nens què passaria i què
canviaria en afegir aquestes substancies a l’aigua (si l’aigua canviaria de
color, etc.). Va interessar molt a tots els alumnes de seguida, i es van
mostrar molt participatius alhora de fer la seva predicció.
Entrevistador/a: Diu que el projecte havia d’estar mediat per les TIC... Quina
tecnologia vareu fer servir?
Mestra: A
banda de CDs, reproductor de música, càmera, etc. El que destacaria més va
ser la utilització d’una Pissarra Digital Interactiva portàtil.
Entrevistador/a: Portàtil?
Mestra: Sí,
la vaig haver de demanar i portar perquè a la llar d’infants no disposem de
cap tipus d’equipament tecnològic. No tenim ni ordinador, ni Internet, ni
projectors... ni res!
Entrevistador: Ni Internet?
Mestra: Bé,
de vegades, si ho necessitem per alguna cosa, podem demanar un USB a
l’ajuntament per connectar-nos a la xarxa. Però he de portar jo el meu
ordinador portàtil.
Entrevistador/a: I ara que anomena l’ordinador, per què no en va fer
servir un en comptes de la PDI?
Mestra:
primer perquè és més difícil per als nens fer servir un ratolí que no pas
interactuar amb una pantalla tàctil. I segon perquè el programa notebook que
incorporen les PDIs d’algunes marques et permet dissenyar fàcilment activitats
segons els teus objectius i adaptar-te als diferents ritmes i capacitats dels
alumnes, individualitzant l’ensenyament al màxim.
Entrevistador/a: Notebook? Expliqui un poc més el funcionament d’aquest
programa..
Mestra: És
una pantalla en blanc, com al paint, en què pots posar imatges (de la
plantilla, d’Internet, fotografies...), text, vídeos, música... El que et
permet fer de més és, per exemple, blocar unes imatges o frases i deixar-ne
altres que es moguin perquè els alumne les arrastrin allà on van, gravar
música o veus que s’activen en tocar una imatge (per exemple, els sons dels
animals, instruments, alguna mena de feedback...), escriure-hi al damunt com
en una pissarra, guardar el notebook un cop ratllat i fet, fer tantes
diapositives com vulguis,... i moltes coses més!
Entrevistador/a: On va conèixer aquest programa? I la PDI?
Mestra: Quan
vaig estudiar la carrera de magisteri a la Universitat Rovira i Virgili de
Tortosa, teníem una PDI a l’aula que fèiem anar sovint i que també podíem fer
servir si volíem en estones lliures. Ens van fer un curs per explicar-nos el
seu funcionament i també el del Notebook, del que ens van deixar un CD per
instal·lar-nos-el a l’ordinador i anar investigant lliurement les seves
possibilitats. La veritat és que va ser molt enriquidor poder gaudir
d’aquestes Noves Tecnologies. De fet, eren tan noves que a les escoles on
vaig anar a fer les pràctiques els acabaven d’arribar i encara no sabien com
anava. Va ser una bona oportunitat per explicar-los-hi i aprendre més.
Entrevistador/a: Quina va ser la reacció dels alumnes en veure-la?
Mestra: Es
van emocionar moltíssim. Aquests aparells els interessen moltíssim (fent joc
simbòlic sovint utilitzen telèfons mòbils de joguina) i com a classe no en
tenim, el dia que ho vaig portar va ser una festa.
Entrevistador/a: Els va costar fer servir la PDI?
Mestra: En
absolut, al contrari, per sorpresa meva és van mostrar molt habilidosos i
còmodes en l’ús de la PDI. No els hi vaig haver d’explicar ni mostrar molt
com anava, perquè van ser molt intuïtius i ho van anar descobrint ells
mateixos.
Entrevistador/a: Com valoraria l’activitat?
Mestra: Crec
que va anar molt bé. Els alumnes van gaudir molt fent-la i va ser adequada al
seu nivell. L’única pega que trobo és la mida de la PDI portàtil, que era
bastant petita (més o menys com la d’un ordinador), la qual cosa dificultava
la bona visibilitat de l’activitat què fèiem per part de tots, ja que quan un
alumne ho estava fent, es posava davant per veure-ho bé però tapava els
demés. A veure si algun dia podem comptar amb una PDI més gran, adaptada però
a la seva estatura.
Entrevistador/a: Quants nens tenia a classe?
Mestra: En
total en som 15, però sense comptar amb els alumnes de P0 i els que faltaven
aquell dia, potser n’érem uns 10.
Entrevistador/a: Quantes sessions va fer amb la PDI i quan va durar el
projecte en total?
Mestra: Amb
la PDI vaig fer 3 sessions, i el projecte contava de 10 sessions (2
setmanes).
Entrevistador/a: Va rebre ajut d’altres persones per dur a terme la
sessió?
Mestra: No,
perquè la meva companya s’encarregava dels nadons. M’hagués agradat poder
comptar amb ella perquè fes algunes fotos i vídeos, però no va poder ser.
Entrevistador/a: Quants anys d’experiència tenia abans d’ensenyar això?
Mestra: Fa un
any i pocs mesos que treballo a la llar d’infants, però contant el temps de
les pràctiques i de monitoratge, sumaria uns dos any o així.
Entrevistador/a: I quina experiència té amb les tecnologies?
Mestra: A
banda del que t’he contat de la PDI i el notebook, a la carrera també vam fer
una assignatura de noves tecnologies en què vam practicar amb el blogger,
aplicacions de google (qüestionaris, documents, etc.), programes per fer
presentacions, webquest, dissenyar activitats... A més, a nivell d’usuari,
entro diàriament a Internet per estar connectada a les xarxes socials, porto
el bloc de la llar i tinc bons coneixements respecte els processadors de
textos.
Entrevistador/a: Té alguna cosa que vulgui dir als altres professors?
Mestra: Els
animaria a dur a terme projectes d’aquests tipus, que partissin de
problemàtiques significatives per als alumnes, que es treballés amb TIC i que
es fes una avaluació del procés per reflexionar sobre la pròpia pràctica i
millorar els punts febles.
Propi Aprenentatge
Canvi conceptual
|
Hola Arantxa, sóc la Naïs Sanjuán, companya d'aula de l'assignatura NTICEDU, he vist que havies compartit el teu blog a través del fòrum, em semblen molt entenedors els casos i estic segura que la feina feta, sobretot respecte al projecte final pot ser de gran utilitat per altres professionals educatius que vulguin incloure les TIC en els procesos d'E-A, gràcies per compartir-ho, has fet una bona feina!
ResponEliminaEt deixo el link del meu blog per si hi vols fer una ullada:
http://naissanjuannticedu.blogspot.com.es/
Una salutació!