Reflexionant sobre el decurs de l’assignatura, he de dir que ha complert amb les meves expectatives. Al principi, jo pensava que el que faríem seria conèixer recursos tecnològics per aplicar a l’educació. Llavors, quan en l’avaluació inicial vaig començar a veure què parlava de la societat, la ciència i la tecnologia hem va semblar un poc abstracte i no vaig entendre molt bé quina importància tenir en relació a l’assignatura i la meva formació.
Però a mesura que vam anar debatent la relació entre aquests tres conceptes i la influència que generaven, vaig entendre la importància per contextualitzar i entendre que l’educació, no es podia quedar al marge dels avenços que aquest el corrent CTS promou.
Representar tots els conceptes apresos gràficament em va ajudar a situar la TE en relació a aquest context i el paper de l’aprenentatge significatiu. A més, a l’haver de reflexionar sobre el canvi conceptual que havia experimentat, em vaig adonar realment del progrés d’aprenentatge que havia fet en relació al principi de l’assignatura, i com s’havien reestructurat les meves idees per anar prenent formes cada vegades més elaborades i precises.
En aquesta última PAC, he pogut recopilar tots els coneixements i conceptes treballats durant el semestre per aplicar-los realment en la pràctica a una aula. D’aquesta manera, he pogut beneficiar-me de l’ús de les TAC en el disseny del projecte i de la motivació que suposa per als alumnes partir d’un problema seu, motivació que ajuda a promoure un aprenentatge significatiu. També he pogut aprendre a planificar una programació a partir dels interessos de l’alumnat, respectant els principis de la concepció constructivista d’ensenyament- aprenentatge, buscant activitats en què siguin els alumnes qui actuïn en la construcció del seu propi aprenentatge, preveient diferents formes d’organització, diversificant els nivells i dificultat per atendre la diversitat... També m’ha permès autoavaluar la meva pròpia pràctica com a docent, per ser més crítica en la meva actuació tot buscant els punts forts i els aspectes a millorar, per tal de reflexionar i canviar el que no funciona.
Així doncs, fent aquesta PAC, he aprofundit més en el sí de la Tecnologia Educativa, que vetlla perquè els mestres siguem capaços de dissenyar activitats i buscar els recursos més adequats, analitzar les actuacions docents, aplicar projectes i avaluar-los per tal de mediar l’aprenentatge dels alumnes i fer-lo el més significatiu possible.
Pel que fa al mapa conceptual, he de confirmar que és una magnífica eina per clarificar les idees, ja que el fet d’haver d’escollir els conceptes més importants, buscar relacions per connectar-los i veure-ho tot junt en un cop d’ull, t’ajuda a reestructurar millor aquests conceptes i a organitzar-los en la ment d’una forma més senzilla i entenedora per després poder-los recuperar de la memòria i aplicar. Amb els meus alumnes no he pogut construir un mapa conceptual, perquè potser encara és massa abstracte per a ells entendre aquests tipus de vincles i també perquè les característiques del projecte no el feien massa susceptible a representar gràficament (ja que no era un procés lineal que anés d’un problema a una solució, sinó que eren activitats variades sota la mateixa temàtica).
Veure els mapes dels companys, tant de la PAC2 com de la 3, em va ajudar molt a millorar l’elaboració que jo en faig, ja que el mapa de la segona activitat està massa ple de lletra, hi ha massa conceptes dins de cada categoria, la qual cosa el converteix en un híbrid entre mapa i esquema que no afavoreix tant la visualització de relacions significatives entre conceptes. En canvi, en el mapa que ara he construït, hi ha menys conceptes i més relacionats, i tampoc he volgut incloure tanta teoria ni explicacions. Per tant puc dir que he après dels companys i he millorat amb aquest aspecte gràcies a ells.
També ha estat molt interessant poder veure fotografies dels projectes que han dut a la pràctica. M’ha donat moltes idees sobre coses què puc fer a l’aula i he vist que en general, tothom s’ha esforçat de valent per treure endavant idees originals i productives.
En definitiva, dir que valoro molt positivament el progrés que he fet en el meu propi aprenentatge i puc afirmar que he experimentat realment un canvi conceptual significatiu. Si miro l’activitat d’avaluació inicial, em fa gràcia veure quines idees implícites tenia i com han canviat en qualitat i quantitat per fer-se més científiques. Ara per fi puc dir que disposo de teories i bases per argumentar les decisions que prenc en relació al disseny de projectes significatius per als alumnes. Sé quin és l’objectiu a aconseguir (promoure l’aprenentatge significatiu) i de quines formes s’hi pot intentar arribar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada